L'escena va
ser memorable. El
gunfighter, el
pistoler, entra al
Saloon. A la barra hi
ha un altre
gunfighter, i tot i els
requeriments del primer
gunfighter,
aquest últim no es molesta en girar el cap i mirar-lo. De fet, qui el requereix
és el seu germà, tot i que ell no ho sap. Com tampoc ho sap el requeridor,
perquè no li veu la cara. El requeridor hi insisteix:
levanta los brazos, voy a entregarte al sheriff, he dicho que levantes
los brazos, però l'altre no fa cas, agafa el got de whisky i beu
tranquil·lament mentre dirigeix l'esguard cap a l'espill que hi ha al darrere
de la barra. Llavors, el
gunfighter
inicial mira l'espill i reconeix el seu germà mentre aquest últim pega mitja
volta i, com que l'altre s'ha quedat paralitzat en reconèixer-lo, li pega un
tret ja que no sap que és el seu germà perquè en deixar-se barba per culpa de
la guerra de secessió no el reconeix i passa el que passa, que el germà
requeridor queda estès a terra, al bell mig del
Saloon. No han passat dos segons que del rerefons del
Saloon els dolents que havien contractat el
seu germà, tot i que no sabien que era el seu germà, per detenir-lo, en veure
el resultat de la comanda li peguen trets a dojo i cau a terra en una de les
escenificacions més atabalades i lamentables que mai no he vist d'una mort a
trets entre
gunfighters, però aquest
detall és irrellevant. Recapitulem: dos germans que no sabien que ho eren han
mort. I els dolents no només no sabien que eren germans, sinó que tampoc saben
que el primer
gunfighter no és mort en
realitat, sinó només inconscient, detall que tampoc no sap ni el propi
gunfighter. De fet, trigarà una bona estona
en despertar i adonar-se que un dòlar que portava a la butxaca de la camisa li
ha salvat la vida. D'això el dòlar foradat, que dóna nom al que ens ocupa. I en
assabentar-se decidirà venjar-se dels dolents, tot i que ells no només no li
havien disparat a ell, sinó que només intentaven fer justícia amb el company
assassinat, presumpte assassinat perquè és viu. Però arribats ací, deuríem
obrir un parèntesi. El parèntesi del dòlar foradat o millor del forat al dòlar.
Perquè el que no acaba d'entendre's és com el susdit forat és tan perfecte, tal
i com si ho hagués fet un trepant. Perquè si la bala ha foradat el dòlar
travessant-lo, com és que només el deixa inconscient i no ferit encara que siga
lleu? Bé, deu ser una llicencia poètica. De fet, el germà, que l'han deixat com
un colador, no presenta ni la més mínima taca de sang a la roba. Potser el
pressupost pel ketchup era curtet o bé era de sang freda. Tornem al
Saloon. Ara ve el que podríem qualificar, sens dubte, com a moment
climàtic. Els germans són a terra, morts i no morts, ja m'enteneu. Els dolents són al voltant. I llavors entra el
sheriff
amb el jutge. S'acosten a poc a poc fins que
s'integren a l'escena i el
sheriff
pronuncia una d'aquelles frases que són típiques i mítiques al cinema. Frases
com:
Bond, James Bond o
Alégrame el día. S'acosten, dèiem, i el
sheriff etziba amb una sobrietat i un domini
dramàtic superb, dirigint l'esguard cap als morts no morts i la resta dels
assistents que no en saben res de res:
¿Quién
ha sido?, dins la millor tradició de l'eloqüència gilanensa:
alguien ha matado a alguien, etc. Bé, les
coses van anar així. Cap bicicleta va fer acte de presència. Però tinc la
certesa que l'univers de l'espant és infinit, si més no tan infinit com un
Hiper-Chino o el dret a rescatar nàufrags.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada