De totes les
traïcions que el seu subconscient li ha fet a la pobre María Dolores de
Cospedal -el cognom de la qual ja ens en dóna avís d'un físic fet a cops
d'insistències rodones i en diferit- la que va assenyalar la corrupció que ens
envolta -en directe i en diferit,
of course-
com a patrimoni nacional em sembla d'un abast
gairebé còsmic, interestel·lar, una càrrega de profunditat que deixa la
fenomenologia de l'esperit d'en Hegel -segon en traïdoria al pobre Hölderlin, i
perdoneu la digressió, darrere del primer gran traïdor al poeta, el seu altre
company d'habitació junt a en Hegel al seminari de Tubinga, el Schelling que si
no va sentir-se al·ludit el dia que va llegir aquell vers d'en Friederich que
deia:
No som res. Només el que cerquem ho és
tot, és perquè estava modelant la moderna figura del polític cínic i
lladre del qual tots sabem el que busca: eternitzar uns privilegis de classe a
costes i despeses dels que tots sabem- i que deixa la fenomenologia de
l'esperit, dèiem, en una postil·la prematura de la incommensurable obra que
Loles ens escriurà en diferit el dia que ella mateixa menys s'ho pense:
La fenomenología de la historia en diferido.
Perquè la Cospe té més raó que un sant, és a dir, té la raó de la Verge Maria,
i a més a més, dels Dolors. Si n'hi ha de patrimoni compartit a la pell de
brau, aquest és sens dubte la corrupció rodona i insistent d'un pedal còsmic.
Corrupció que ha dominat a les nostres classes dominants des que els van parir,
i que ens van vendre a bon preu -gràcies, excel·lències excel·lentíssimes- com a model
de vida -
búscate la vida, ens hi deien,
no sé si en el sentit hölderlinià o schellingnià-
als pobres subalterns -sí, tots nosaltres- dels grans mestres o
toreros a les places de les corruptòpolis més
importants de Corruptolàndia. Sí, amics, i si per aquells atzars del destí els
pobres
monosabios votaren un 14 d'abril de qualsevol any, però
en directe, per fer fora de la pell de brau -que ja li tocava fer vacances al
pobre rumiador- als
toreadors de sempre,
cap problema, que tenim un traïdor a la
cuadrilla,
baixet i grosset que n'és especialista en aplicar la
puntilla a les esperances compartides dels pobres. Això sí, el
baixet i grosset cobrava car, volia a canvi una dictadura de per vida, que la
seua feina, deia, n'és molt arriscada, que com la
puntilla
falle i el bou reviscole potser em deixe sense directes ni diferits. Però no va
fallar. I aquí els teniu, amb corruptòpolis dedicades en cos -d'insistència
rodona i obstinada com un pedal- i ànima d'
Indianàpolis al saqueig històric
d'una màfia organitzada en
cuadrillas de
mestres inversemblants: Gürtel, Brugal, Nóos,Valmor, Cooperació, Austries, Borbons,
Trastàmares, Carlins... i tantes i tantes d'altres dinasties. Sí, entenc
perfectament aquesta declaració de principis cospedalians, la veritat. I també
l'estupor de la pobre Loles per la indignació dels subalterns de sempre. A
veure, si és el que hem fet tota la vida, el de sempre, a què ve ara tant de
cop al pit? I tampoc no m'estranya que el pobre Hölderlin, quan en Schelling li
va aclarir la seua recerca:
Xe, mante
-aquesta forma d'expressió és habitual de la fenomenologia en diferit-
que una cosa és plantar un arbre i ballar al seu
voltant per festejar la revolució francesa -que és el que varen fer en
Hegel, en Hölderlin i el mateix Schelling a Tubinga quan eren joves i
idealistes de debò i encara no hi feien filosofia de la idea-
i una altra ben diferent i diferida aconseguir una
càtedra a Jena; tampoc no ens estranya, dèiem, que el pobre Hölderlin,
arribés a dir, fart d'estar fart, que:
Jo,
senyor meu, ja no em dic Hölderlin. Em dic Scardanelli. Sí, els poemes són
autèntics, són meus. Però el nom està falsificat, jo mai no m'he dit Hölderlin,
sinò Scardanelli, o Scarivari, o Salvator Rosa, o alguna cosa pareguda.
Doncs això, que jo ja no sé ni com em diuen, però estic ben convençut que som
massa dòcils amb la vida, la qual cosa sempre va pensar el meu amic
Scardanelli, o Scarivari, o Salvator Rosa, o alguna cosa similar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada